Έλληνας ανοίγει τον δρόμο για την «εκτύπωση» ανθρώπινων οστών!

3/3/2020 17:40    Γιάννης Παπαντωνίου
Το πρώτο βήμα για την μαζική παραγωγή εξατομικευμένων οστικών εμφυτευμάτων επιχειρεί  να κάνει μια πανευρωπαϊκή επιστημονική ομάδα με επικεφαλής έναν Έλληνα επιστήμονα.

Ο Γιάννης Παπαντωνίου, νέος ερευνητής του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (Ινστιτούτο Επιστημών Χημικής Μηχανικής) και επισκέπτης καθηγητής του βελγικού πανεπιστημίου KU Leuven είναι ο επιστήμονας που έθεσε τις βάσεις για τη μέθοδο η οποία μπορεί να φέρει πραγματική επανάσταση στην αποκατάσταση μεγάλων τραυμάτων στα οστά ενός ανθρώπου, που προκύπτουν για παράδειγμα από τροχαία ατυχήματα ή λόγω εγχειρήσεων αφαίρεσης οστού για απομάκρυνση όγκων.

Η μέθοδος που ανέπτυξε η ομάδα του Έλληνα επιστήμονα με συνεπικεφαλής τον καθηγητή Frank Luyten, στο KU Leuven δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο επιστημονικό περιοδικό Advanced Science. Στην ουσία, οι επιστήμονες κατάφεραν να αντιγράψουν τη φυσική μέθοδο ανάπτυξης των οστών στο εργαστήριο, αναπτύσσοντας σκελετικούς μικροϊστούς-οργανοειδή, γεγονός που αποτελεί πρωτόγνωρο επίτευγμα στα επιστημονικά χρονικά.

«Μελετήσαμε προσεκτικά τον τρόπο με τον οποίο εξελίσσεται το οστό στο έμβρυο, καθώς αυτή η διεργασία είναι παρόμοια με τον τρόπο  που αναγεννιέται επιτυχώς ένα σπασμένο κόκκαλο. Αντιγράφοντας αυτή τη διεργασία στο εργαστήριο την οποία ονομάσαμε ΄Εξελικτική Μηχανική’, δημιουργήσαμε τεχνητούς ιστούς από βλαστοκύτταρα, ικανούς να αναγεννήσουν μεγάλα τραύματα οστών σε ζωντανά μοντέλα», δηλώνει σύμφωνα με το real, ο Γιάννης Παπαντωνίου.

Το επόμενο βήμα για την κλινική μετάφραση αυτής της μεθόδου είναι η θα είναι η δημιουργία των κατάλληλων τεχνολογικών διεργασιών και αυτοματοποιημενου εξοπλισμού. Στην ουσία, στόχος είναι η χρήση τρισδιάστατου εκτυπωτή, ο οποίος θα μπορέσει να υλοποιήσει σε κλίμακα, την μέθοδο που αναπτύχθηκε με ευρεία εφαρμογή ακόμα και σε άλλα όργανα.

Για τον σκοπό αυτό, η ερευνητική ομάδα έχει ήδη εξασφαλίσει σημαντική χρηματοδότηση ύψους 8 εκατομμυρίων ευρώ, από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο του προγράμματος Horizon 2020 προκειμένου να συνεχίσει περαιτέρω η προσπάθεια μετάβασης της μεθόδου από το εργαστήριο στην κλινική.

Το πρόγραμμα JointPromise (874837) θα φέρει μαζί κορυφαίες ερευνητικές ομάδες και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο με συντονιστή το KU Leuven και επιστημονικό συντονιστή τον Γιάννη Παπαντωνίου. Τα ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα που θα συμμετέχουν είναι το Fraunhofer Institute (Γερμανία), το Maastricht University (Ολλανδία), Poietis (Γαλλία), Stem Cell Technologies (Βρετανία), ενώ από την πλευρά της Ελλάδας, στο πρόγραμμα έχει ενταχθεί το Ινστιτούτο Επιστημών Χημικής Μηχανικής του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΕΧΜΗ/ΙΤΕ) με τη συμμετοχή και των εργαστηρίων της Δρ. Μαρίας Κλάπα, και του διευθυντή Βασιλείου Μπουργανού.

«Πιστεύουμε ότι αυτός ο δρόμος θα οδηγήσει στην εκβιομηχάνιση του τομέα παραγωγής ζωντανών εμφυτευμάτων στο άμεσο μέλλον. Με αυτόν τον τρόπο οι κυτταρικές και αναγεννητικές θεραπείες θα μπορέσουν να γίνουν ασφαλείς και προσιτές σε μεγάλο αριθμό ασθενών ούτως ώστε να αντιμετωπιστεί και το μεγάλο πρόβλημα του περιορισμένου αριθμού δοτών οργάνων και μοσχευμάτων. Είναι μια μεγάλη ευκαιρία και για την Ελληνική ερευνητική κοινότητα να συμμετέχει ενεργά σε ένα χώρο και μια αγορά καινοτομίας που αναπτύσσεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια», δήλωσε ο Γιάννης Παπαντωνίου.

Το Πολεμικό Ναυτικό τίμησε την επέτειο βύθισης του Αντιτορπιλικού