Σκλήρυνση κατά πλάκας: Η βιταμίνη που «προβλέπει» την έναρξη της νόσου

17/10/2017 08:32    μια αυτοάνοση πάθηση που προσβάλλει δύο εκατομμύρια ανθρώπους στον κόσμο
Η σκλήρυνση κατά πλάκας, γνωστή και ως πολλαπλή σκλήρυνση, είναι μια αυτοάνοση πάθηση που προσβάλλει περίπου δύο εκατομμύρια ανθρώπους στον κόσμο.

Τα ακριβή αίτια που την προκαλούν παραμένουν εν πολλοίς άγνωστα, ωστόσο έχει διαπιστωθεί ότι στην εμφάνισή της εμπλέκονται παράγοντες όπως η παχυσαρκία στην παιδική ηλικία και η λοίμωξη από τον ιό Epstein-Barr (EBV).

Τώρα, μια νέα, μεγάλης κλίμακας μελέτη που πραγματοποιήθηκε στη Φινλανδία έρχεται να επισημάνει τον ρόλο μιας βιταμίνης στην εκδήλωση της ΣκΠ, καθώς και τις προοπτικές για πιθανή μείωση του κινδύνου χάρη στην επαρκή πρόσληψή της.

Σύμφωνα με τα ευρήματα που δημοσιεύονται στην επιθεώρηση Neurology, η έλλειψη βιταμίνης D συνδέεται με αυξημένες πιθανότητες εκδήλωσης ΣκΠ στις γυναίκες –στις οποίες άλλωστε τα αυτοάνοσα νοσήματα είναι πιο συχνά σε σύγκριση με τους άντρες– κι έτσι αναδεικνύεται σε αξιόπιστο δείκτη «πρόβλεψης» της έναρξης της νόσου.

Από την άλλη, οι ερευνητές εκτιμούν πως μια διόρθωση των επιπέδων της βιταμίνης στον οργανισμό μπορεί να περιορίσει τον κίνδυνο.

Και άλλες μελέτες στο παρελθόν έχουν υποδείξει ότι η βιταμίνη D συνδέεται με τη ΣκΠ, ωστόσο όλες περιλάμβαναν μικρό δείγμα ασθενών, επισημαίνει η βασική συντάκτρια της μελέτης, Δρ Κασσάντρα Μάνγκερ από το Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ.

Η νέα μελέτη περιλάμβανε μεγάλο δείγμα γυναικών (πάνω από 800.000) ώστε να εξαχθούν σαφέστερα και πιο αξιόπιστα συμπεράσματα για τη σχέση της βιταμίνης με την αυτοάνοση νόσο.

Από το σύνολο των γυναικών, 1.092 εκδήλωσαν ΣκΠ σε διάστημα 9 ετών από την έναρξη της μελέτης.

Στη συνέχεια, η Δρ Μάνγκερ και οι συνεργάτες της συνέκριναν τους ιατρικούς φακέλους αυτών των γυναικών με τους φακέλους 2.123 γυναικών ίδιας ηλικίας που δεν εκδήλωσαν ΣκΠ.

Από την ομάδα των ασθενών, ποσοστό 58% παρουσίαζε έλλειψη βιταμίνης D (κάτω από 30 nmol/l, ενώ φυσιολογικά θεωρούνται τα επίπεδα από 50 nmol/l και άνω), ενώ το αντίστοιχο ποσοστό μεταξύ των υγιών γυναικών ήταν 52%.

Υπολογίστηκε ότι οι γυναίκες με έλλειψη βιταμίνης D ήταν 43% πιο πιθανό να εμφανίσουν ΣκΠ συγκριτικά με τις γυναίκες που δεν παρουσίαζαν έλλειψη. Για κάθε 50 nmol/l αύξηση στα επίπεδα της βιταμίνης D ο κίνδυνος ΣκΠ υπολογίστηκε ότι μειώνεται κατά 39%.

«Η διόρθωση της έλλειψης σε νεαρές γυναίκες και γυναίκες μέσης ηλικίας μπορεί να μειώσει τον μελλοντικό κίνδυνο εκδήλωσης ΣκΠ» αναφέρει η Δρ Μάνγκερ, αν και η ιδανική «δόση» βιταμίνης D για να μειωθεί αισθητά ο κίνδυνος δεν είναι δυνατό να εκτιμηθεί ακόμη.




onmed
Επόμενο Προηγούμενο
 
Καλαμαριά: 80 νέες θέσεις εργασίας - Τελευταίες ημέρες αιτήσεων

Καλαμαριά: 80 νέες θέσεις εργασίας - Τελευταίες ημέρες αιτήσεων

16:20 12/8/2026

δείτε αναλυτικά την προκήρυξη

Τρεις αθλητές από την Καλαμαριά στην Εθνική ομάδα ''Συγχαρητήρια Ελένη, Βαγγέλη και Νικόλα''!

Τρεις αθλητές από την Καλαμαριά στην Εθνική ομάδα ''Συγχαρητήρια Ελένη, Βαγγέλη και Νικόλα''!

15:56 12/8/2026

Κολυμβητικός Όμιλος Καλαμαριάς

Θεσσαλονίκη: Βίντεο ντοκουμέντο - 59χρονος έβαλε 6 φωτιές ''ξέδινε επειδή ήταν πιεσμένος''!

Θεσσαλονίκη: Βίντεο ντοκουμέντο - 59χρονος έβαλε 6 φωτιές ''ξέδινε επειδή ήταν πιεσμένος''!

15:19 12/8/2026

Στον εισαγγελέα ο 59χρονος

Καλαμαριά: Οι εργαζόμενοι του δήμου θα συναντηθούν με την Δήμαρχο για νέες θέσεις εργασίας

Καλαμαριά: Οι εργαζόμενοι του δήμου θα συναντηθούν με την Δήμαρχο για νέες θέσεις εργασίας

19:58 11/8/2026

''οι θέσεις να ανταποκρίνονται στις ανάγκες''

Καλαμαριά: Γεμίζει λουόμενους η Πλαζ Αρετσούς - Κοντινή και οικονομική επιλογή

Καλαμαριά: Γεμίζει λουόμενους η Πλαζ Αρετσούς - Κοντινή και οικονομική επιλογή

19:45 11/8/2026

Βουτιές για όσους δεν έφυγαν από την πόλη

Καλαμαριά: ''Η Μαλβίνα'' από τον Φοίνικα συναντήθηκαν με την Δήμαρχο - Νέες δράσεις στην στήριξη των γυναικών

Καλαμαριά: ''Η Μαλβίνα'' από τον Φοίνικα συναντήθηκαν με την Δήμαρχο - Νέες δράσεις στην στήριξη των γυναικών

16:14 11/8/2026

Μια ουσιαστική συνάντηση

Ο Μητροπολίτης Καλαμαριάς επισκέφτηκε στρατιωτικές δομές που εδρεύουν στην Μητρόπολη (φωτο)

Ο Μητροπολίτης Καλαμαριάς επισκέφτηκε στρατιωτικές δομές που εδρεύουν στην Μητρόπολη (φωτο)

16:02 11/8/2026

Στο πλαίσιο της ποιμαντικής διακονίας..

Κλασικά Έπιπλα