Ως "μεγάλο στοίχημα" χαρακτήρισε την έναρξη λειτουργίας του δυτικού προαστιακού τρένου (city train) στην Θεσσαλονίκη μέσα στην επόμενη τριετία ο διευθύνων σύμβουλος της Μητροπολιτικής Αναπτυξιακής Θεσσαλονίκης, ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ, Χρυσόστομος Καλογήρου, ενώ σε ό,τι αφορά την υλοποίηση της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας στην πόλη, διατύπωσε την εκτίμηση πως είναι θέμα "πολιτικής βούλησης των επιπέδων της κεντρικής και περιφερειακής διοίκησης" να προχωρήσει το έργο. Οι δηλώσεις έγιναν στο περιθώριο του εναρκτήριου συνεδρίου του προγράμματος DESTI-SMART, που όπως τόνισε ο ίδιος, "είναι ένα ακρωνύμιο που βγαίνει από την έκφραση smart-destination, δηλαδή έξυπνοι προορισμοί" και είναι διάρκειας πέντε χρόνων, με χρηματοδότηση από την ΕΕ.
Αναγνωρίζοντας ότι με την υλοποίηση του Mετρό Θεσσαλονίκης θα αλλάξει ο συγκοινωνιακός χάρτης και οι δυνατότητες της πόλης, ο κ. Καλογήρου τόνισε ωστόσο ότι "με βάση τη διεθνή εμπειρία σε θέματα τουρισμού, ο τουρίστας δεν επιλέγει το μετρό για τις μετακινήσεις του, γιατί ειδικά σε μια πόλη που θα περάσει ή λίγες ώρες ή λίγες ημέρες, προτιμά την επίγεια μετακίνηση για να μπορεί να λαμβάνει την οπτική εμπειρία και το βίωμα μιας πόλης". Υπογράμμισε δε την ανάγκη επιτάχυνσης υλοποίηση των δύο εναλλακτικών συμπληρωματικών έργων στην πόλη, του δυτικού προαστιακού (city train) και της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας.
Αναφερόμενος στον δυτικό προαστιακό (city train), ο κ. Καλογήρου είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι "πρόκειται για ένα σχέδιο που
βρίσκεται σε εξέλιξη σε συνεργασία με την ΕΡΓΟΣΕ και γενικά τον όμιλο του ΟΣΕ και αφορά τη δρομολόγηση ενός ελαφριού αστικού τρένου από τη Σίνδο μέχρι το λιμάνι, το οποίο μεταξύ άλλων θα διέρχεται από το σταθμό των ΚΤΕΛ και από τον σιδηροδρομικό σταθμό και θα καταλήγει στο λιμάνι".
"Είμαστε στη φάση της εκπόνησης των οριστικών μελετών από την πλευρά της ΕΡΓΟΣΕ και νομίζω ότι στην επόμενη τριετία θα μπορούμε να έχουμε το αποτέλεσμα της δρομολόγησης του δυτικού προαστιακού τρένου, που θα εξυπηρετεί σε μεγάλο βαθμό τη Δυτική Θεσσαλονίκη και τις δύο μεγάλες επιβατικές δεξαμενές από τα δυτικά προς την πόλη, που είναι η βιομηχανική ζώνη, όση έχει απομείνει και τα ΤΕΙ με τους 20.000 φοιτητές" διευκρίνισε. ΄Οπως τόνισε, "όσες και όσοι έχουν την καθημερινή εμπειρία να επιστρέφουν το απόγευμα από τη δυτική πλευρά, ξέρουν ότι υπάρχει ένας τεράστιος όγκος κίνησης. Ελπίζουμε ότι το μέσο θα αποσυμφορήσει την πόλη και θα δώσει τη δυνατότητα σε πολλούς ανθρώπους να μετακινούνται εύκολα, γρήγορα, φθηνά και ξεκούραστα".
Εκφράζοντας την ελπίδα τουλάχιστον στην επόμενη τριετία να "έχουν εγκατασταθεί τα τρένα", ο κ.Καλογήρου επισήμανε πως "πρόκειται για δρομολόγηση ελαφριών τρένων που έχει η ΕΡΓΟΣΕ σε υφιστάμενες γραμμές του ΟΣΕ. Έχει ήδη επιλεγεί η χάραξη και το έργο αφορά σε στοιχειώδη ανακαίνιση της γραμμής, σήμανση και στην επίλυση κάποιων κυκλοφοριακών θεμάτων και στην κατασκευή στάσεων που θα έχουν ένα ελαφρύ χαρακτήρα (σταθμούς μετρό στο αεροδρόμιο της Αθήνας και μετά). Πιστεύουμε ότι με ένα σχετικά χαμηλό κόστος και με γρήγορο τρόπο θα αποδώσουμε στην πόλη ένα σημαντικό έργο".
Θέμα πολιτικής βούλησης η κατασκευή της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας
Σε ό,τι αφορά τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία, ο κ. Καλογήρου τόνισε "έχουν γίνει όλες οι μελέτες για την κατασκευή των στάσεων και σταθμών και έχουν εκπονηθεί οι προδιαγραφές για τη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού και την ανάθεση του έργου σε ανάδοχο, ευθύνη του οποίου θα είναι να φέρει και τα σκάφη, που θα είναι κλειστού τύπου, μεγάλα, χαμηλής ρύπανσης και υψηλής ενεργειακής απόδοσης. Στις προδιαγραφές μελετώνται ακόμη και οι τεχνολογίες ηλιακής ενέργειας, ώστε να έχουμε σκάφη μηδενικής ρύπανσης", είπε χαρακτηριστικά.
Υπογραμμίζοντας ότι η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη από αυτό το συγκοινωνιακό μέσο, ο ίδιος τόνισε ότι "η υλοποίησή του έργου είναι μια σημαντική τουριστική υποδομή και η βιωσιμότητά του εκτινάσσεται, καθώς προβλέπεται χωροθετημένη στάση στο αεροδρόμιο. Και εάν τελικά αυτό συμβεί, η Θεσσαλονίκη θα είναι η πρώτη πόλη στην ΕΕ που θα έχει θαλάσσια σύνδεση του αεροδρομίου με την πόλη, πλην εννοείται της Βενετίας".
Για το συγκεκριμένο θέμα τόνισε ότι ο χρόνος κατασκευής της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας "μπορεί να είναι μικρός" και σημειώνοντας ότι οι μελέτες είναι έτοιμες, υποστήριξε πως "είναι θέμα πια πολιτικής βούλησης σε επίπεδο κεντρικής και περιφερειακής διοίκησης η υλοποίηση του έργου. Εμείς κάναμε το καθήκον μας, σε συνεργασία και με την Εγνατία Οδό η οποία έχει τελειώσει μελέτες και τις αδειοδότησεις, μεταξύ των οποίων και αυτή των περιβαλλοντικών όρων, που αποτέλεσε ένα ευαίσθητο και χρονοβόρο θέμα. Πρέπει η κεντρική κυβέρνηση και η περιφερειακή αυτοδιοίκηση να δώσουν το εναρκτήριο λάκτισμα για την κατασκευή αυτό του μέσου".
Μεταξύ άλλων τόνισε ότι η θαλάσσια συγκοινωνία θα ξεκινάει από το αεροδρόμιο, θα κάνει στάση στο λιμάνι, που θα είναι μια πύλη εισόδου και εξόδου με δρομολόγια σε Κυκλάδες και Σποράδες και με διατροπική σύνδεση με τον δυτικό προαστιακό (city train).
Με την υλοποίηση των δύο προαναφερόμενων έργων, όπως σημείωσε ο κ. Καλογήρου "θα πετύχουμε να ενωθούν οι τέσσερις πύλες τουριστικής εισόδου και εξόδου στη Θεσσαλονίκη, με δύο συγκοινωνιακά μέσα γρήγορα, εύκολα, φτηνά, αποτελεσματικά και δυναμικά. Με την προώθηση των δύο εναλλακτικών αυτών συμπληρωματικών έργων στο μετρό, φιλικών στο περιβάλλον, η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει μια διατροπικότητα επιτέλους που θα εξυπηρετεί τον τουρίστα και τον κάτοικο. Έχουμε ανάγκη από γρήγορα συγκοινωνιακά μέσα που θα ωφελήσουν και τον πολίτη", ξεκαθάρισε. Στο πλαίσιο του desti-smart, στόχος είναι, κατά τον κ. Καλογήρου, να "τεθεί και η τελευταία πέτρα, ώστε στην τελευταία διετία υλοποίησης του έργου, που είναι πενταετούς διάρκειας, τα δύο έργα να μπουν στη γραμμή εκκίνησης".
Επισήμανε ότι "το δυτικό προαστιακό τρένο (city train) θα έχει το ένα χιλιοστό του κόστους του Μετρό, απαιτεί το ένα δέκατο του χρόνου για την κατασκευή του και θα αποδώσει ένα 10% του μεταφορικού έργου που θα αποδώσει το Μετρό" και συμπλήρωσε "η πόλη πρέπει να αντιληφθεί την αναγκαιότητα υλοποίησης των έργων που προανέφερα. Το Μετρό είναι μια αναγκαία και βασική υποδομή, που όμως από μόνη της δεν θα εξυπηρετήσει συνολικά τις ανάγκες της πόλης".
Απαντώντας σε ερώτηση για την επέκταση του Μετρό προς τα Δυτικά, ο κ. Καλογήρου επισήμανε "η επέκταση προς τα δυτικά, είναι ουσιαστικά Βορειοεδυτικά, την έννοια ότι η κλίση του μετρό θα πιάνει Παύλο Μελά, θα ακουμπά λίγο Νεάπολη και θα πάει πιο πέρα. Είναι δήμοι που δεν θα το βλέπουν".
Ο αντιδήμαρχος Τουριστικής Ανάπτυξης και Διεθνών Σχέσεων, Σπύρος Πέγκας χαρακτήρισε σημαντικό το γεγονός ότι η πρώτη συνεδρίαση του έργου συμπίπτει με τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας τουρισμού και τόνισε: "σήμερα εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα στον τουρισμό είναι ο υπερβολικός τουρισμός, η ροή των επισκεπτών και η μετακίνησή τους μέσα στα αστικά κέντρα. Εδώ στη Θεσσαλονίκη δεν έχουμε ακόμη τέτοιο πρόβλημα, όμως είναι καλό να το προβλέψουμε. Και εμείς και το τμήμα τουρισμού του δήμου Θεσσαλονίκης, είχαμε ζητήσει από το τμήμα βιώσιμης κινητικότητας στη μελέτη της κυκλοφοριακής για τη Θεσσαλονίκη να προβλέψει τις τουριστικές κινήσεις και τα τουριστικά ρεύματα. Σήμερα, γίνεται μια πανευρωπαϊκή προσπάθεια ώστε να μπορέσουμε να ελέγξουμε με ένα τρόπο βιώσιμο όλη αυτή την κίνηση, την μετακίνηση, τον ερχομό και το φευγιό των επισκεπτών και των τουριστών από προορισμούς και κυρίως από αστικά κέντρα".
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, είπε "στην πόλη της Θεσσαλονίκης έχουμε θέμα με τη μετακίνηση. Καταρχήν δεν υπάρχουν πολλά μέσα που συνδέουν το αεροδρόμιο με την πόλη, υπάρχει μόνο το αστικό λεωφορείο και αυτό είναι κάτι που πρέπει να αλλάξει. Πρέπει και η Fraport να το δει και να φύγουμε από αυτήν την μονοπωλιακή κατάσταση. Υπάρχει πρόβλημα στην μετακίνηση των τουριστών που έρχονται από μακριά και κυρίως από τη Δυτική Ευρώπη, όπου είναι συνηθισμένοι να χρησιμοποιούν αστικά μέσα μεταφοράς. Εδώ στη Θεσσαλονίκη έχουμε μεγάλο πρόβλημα και με τις εξελίξεις στον ΟΑΣΘ, ταλαιπωρείται ο κόσμος όχι μόνοοι κάτοικοι, αλλά και οι επισκέπτες . Ελπίζω ότι θα υπάρξει μια σημαντική αλλαγή με το μετρό, αλλά χρειαζόμαστε και άλλα μέσα. Βλέπουμε το καραβάκι το καλοκαίρι πόσο σημαντικό είναι πια για την πόλη που κάνει τα δρομολόγια Περαία -Θεσσαλονίκη και θα μπορούσαμε να έχουμε και άλλου είδους τέτοια σταθερά μέσα όλο το χρόνο που να εξυπηρετούν όχι μόνο τους κατοίκους, αλλά και τους επισκέπτες".
Ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), Ιωάννης Τσιωνάς, επισήμανε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ "παρευρισκόμαστε σήμερα εδώ, παρόλο που δεν είμαστε εταίροι, γιατί μας ενδιαφέρουν οι συνεργασίες με όλους τους φορείς που δραστηριοποιούνται σε αντικείμενα που μας αφορούν και μας ενδιαφέρει να δούμε την πόλη με ένα νέο μάτι. Σήμερα οι συγκοινωνίες, οι δημόσιες κυρίως, από τα λεωφορεία που εκτελούνται, έχουν σχεδιαστεί σε κάποια άλλη εποχή, με τελείως διαφορετικά κριτήρια και σκεπτικό από αυτά που διαμορφώνονται σήμερα στην πόλη μας".
Μεταξύ άλλων τόνισε "εμείς διαχειριζόμαστε τις συγκοινωνίες της πόλης σχεδόν σαν μια διαχείριση κρίσης, γιατί είμαστε σε μια κατάσταση απαξίωσης που βρέθηκαν πριν από ένα χρόνο που άλλαξε το καθεστώς στον ΟΑΣΘ και δεν έχουμε ακόμη τους πόρους και τα μέσα για να αναδιοργανώσουμε τα πάντα με άνεση. Οπότε κάνουμε διαχείριση μεταβατική από τον παλιό σχεδιασμό στον καινούριο, ο οποίος είναι άμεσα επικείμενος και πρέπει να προχωρήσουμε με γοργούς ρυθμούς".
Το έργο DESTI-SMART
Το πρωτοποριακό έργο διαπεριφερειακής συνεργασίας, που γίνεται στο πλαίσιο του προγράμματος Interreg Europe, προσβλέπει στην ενίσχυση της Βιώσιμης Κινητικότητας, της Προσβασιμότητας και του Τουρισμού, και η Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκης ΑΑΕ/ΟΤΑ συμμετέχει ως επικεφαλής εταίρος, εκπροσωπώντας την πόλη της Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για το Ευρωπαϊκό έργοDESTI-SMART (Delivering Efficient Sustainable Tourism with low-carbon transport Innovations: Sustainable Mobility, Accessibility and Responsible Travel), που στοχεύει στην επίτευξη αποδοτικού βιώσιμου τουρισμού με καινοτομίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα στις συγκοινωνίες. Με σύνθημα «Βιώσιμη Κινητικότητα, Προσβασιμότητα & Υπεύθυνα Ταξίδια» το DESTI-SMART αναμένεται να προτείνει λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι τοπικές αρχές δημοφιλών τουριστικών προορισμών, όπου οι υψηλές ροές τουριστικού ρεύματος φέρνουν προκλήσεις στον τομέα των μετακινήσεων και των συγκοινωνιών.
Στόχος του έργου είναι η συνδυασμένη βελτίωση των πολιτικών για τις συγκοινωνίες συνδυαστικά με την πολιτική ανάπτυξης του τουρισμού σε προορισμούς, μέσω της ενσωμάτωσης στρατηγικών για βιώσιμη κινητικότητα, προσβασιμότητα και υπεύθυνη μετακίνηση στο σχεδιασμό μιας αειφόρου τουριστικής ανάπτυξης και υπηρεσιών και η μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, μέσω βιώσιμης πολυτροπικής (multimodal) κινητικότητας, με καινοτομίες στην εφαρμογή τους. Μεγάλη πρόκληση για το έργο και τους εταίρους του αποτελεί η οικοδόμηση ικανοτήτων στους αρμόδιους φορείς τουριστικών προορισμών και η βελτίωση των υφιστάμενων πολιτικών στον συγκεκριμένο τομέα.
Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, το πρόγραμμα προσβλέπει στην επανενεργοποίηση της θαλάσσιας συγκοινωνίας τόσο στο σκέλος της αστικής συγκοινωνίας, όσο και στο σκέλος της ανάδειξής της ως μέσο τουριστικής ανάπτυξης για την πόλη.
Υπογραμμίζεται ότι στο έργο DESTI-SMART εταίροι είναι: η Περιφέρεια Σαρδηνίας (Ιταλία), ο Οργανισμός Τουρισμού Μπρεμερχάβεν (Γερμανία), ο Οργανισμός Συγκοινωνιών Φουντσάλ Μαδέρα (Πορτογαλία), ο Δήμος Χέηστινγκς (Βρετανία), το Συμβούλιο της Μαγιόρκα (Ισπανία), ο Αναπτυξιακός Οργανισμός της Λίμνης Μπάλατον (Ουγγαρία), ο Σύνδεσμος Πράσινων Διαδρομών Λετονίας και το Πανεπιστήμιο του Μπόρνμουθ (Βρετανία) ως συμβουλευτικός εταίρος.
Ο προϋπολογισμός της ΜΑΘ ανέρχεται σε 365.000 ευρώ, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στο 1,9 εκατ. ευρώ, με συγχρηματοδότηση κατά 85% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.
ΑΠΕ - typosthes