Νέα θεωρία για το πού βρίσκεται ο πραγματικός Κώδικας Ντα Βίντσι

9/12/2019 15:39    βρίσκεται στον «Άνθρωπο του Βιτρούβιου»;

Ο «Άνθρωπος του Βιτρούβιου» αποτελεί αναμφίβολα ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι και θεωρείται, επίσης, ένας από τους αισθητικούς κανόνες της Αναγέννησης. Όπως αποκαλύπτει τώρα ένας Ιταλός ερευνητής, το διάσημο σχέδιο περιέχει ένα κρυφό μήνυμα, έναν μυστικό κώδικα, κάνοντας την πραγματικότητα της τέχνης να ξεπερνά τη μυθοπλασία της λογοτεχνίας και της μεγάλης οθόνης.


Σύμφωνα με τον ιστορικό Τέχνης Ρομπέρτο Κόνκας (Κάλιαρι 1952), μέσα στο ίδιο το σχέδιο υπάρχουν πολλά κρυμμένα μυστικά. Μετά από 30 χρόνια συλλογισμού πάνω στο θέμα και 7 εντατικής έρευνας, ο Κόνκας τόνισε στο ιταλικό πρακτορείο ANSA ότι είναι έτοιμος να αποκαλύψει στο νέο βιβλίο του πως ουσιαστικά ο «Άνθρωπος του Βιτρούβιου» είναι μία ευρηματική και ιδιοφυής απεικόνιση του αλγόριθμου που χρησιμοποιούσαν οι καλλιτέχνες, από τον 4ο έως τον 17ο αιώνα, για να επαληθεύσουν ότι τα έργα τους πληρούν τη «Χρυσή Τομή», τη Divina Porportione (Θεία Διάσταση), τους γεωμετρικούς κανόνες που είχε επιβάλλει η Καθολική Εκκλησία στους καλλιτέχνες για την οικοδόμηση και τη φιλοτέχνηση των μεγάλων θρησκευτικών έργων.


Τη μεγάλη τομή σε αυτήν τη νέα θεωρία αποτελεί η υπόθεση πως η κεντρική φιγούρα του Ανθρώπου του Βιτρούβιου δεν απεικονίζει ένα πρόσωπο, αλλά δύο. Πρόκειται για δύο διαφορετικές αναπαραστάσεις ενός άνδρα σε δύο διαφορετικές ηλικίες, ενός ώριμου και ενός νέου. Επίσης, δεν έχει αποκλειστεί η πιθανότητα να απεικονίζεται και ένας τρίτος.

«Αυτή η έρευνα είναι συναρπαστική σαν ένα θρίλερ και περίπλοκη σαν ένα μυθιστόρημα του Ουμπέρτο Έκο», επισημαίνουν ορισμένα δημοσιεύματα στον ιταλικό Τύπο, που εξεπλάγη για το πώς κατόρθωσε ο ευφυής καλλιτέχνης να προστατεύσει αυτήν την αριθμητική και γεωμετρική σχέση μέσα στο σχέδιό του επί τόσους αιώνες.


Ο ίδιος ο Κόνκας σημειώνει πως συνέλαβε αυτήν την υπόθεση το 2012, όταν παρατήρησε πως το πρόσωπο που απεικονίζεται στον Άνθρωπο είναι στην πραγματικότητα διπλό. «Το δεξί μάτι είναι το μάτι ενός ώριμου ανθρώπου, ενώ το αριστερό ενός νεότερου (...). Εάν έγραφε συνέχεια προς τα αριστερά ο Ντα Βίντσι οφείλεται στο γεγονός ότι είχε μάθει να χρησιμοποιεί τον καθρέφτη και σε αυτήν την περίπτωση τον χρησιμοποίησε για να αναπαραστήσει την πλήρη μορφή του σχεδίου», αναφέρει.

Κατά τον Κόνκας, ο Ντα Βίντσι φιλοτέχνησε αυτόν τον καλλιτεχνικό γρίφο «επειδή φοβόταν μήπως με τον καιρό χανόταν ο κανόνας που χρησιμοποιούσαν οι αρχιτέκτονες, οι καλλιτέχνες κι οι ποιητές». Όπως υπενθυμίζει, «η πρώτη φορά που εφαρμόστηκε ήταν στην Αψίδα του Κωνσταντίνου, μεταξύ 315 και 325», όμως με την πάροδο των αιώνων είχε αρχίσει να ατονεί η εφαρμογή του «κι αυτό το διαπιστώνουμε ευρέως στα έργα του Μιχαήλ Άγγελου και στην ίδια τη "Τζοκόντα" του Ντα Βίντσι».


Η φυσική διάσωση αυτών των γεωμετρικών κανόνων ήταν πολύ σημαντική, όχι μόνο καλλιτεχνικά αλλά και για τις δομές εξουσίας εκείνων των καιρών, αφού και η αρχιτεκτονική και η τέχνη με τη συμβολική δύναμη και αξία τους είχαν κεφαλαιώδη σημασία για την εκκλησία και την πολιτική. Όμως, «εάν ο Ντα Βίντσι απεκάλυπτε ότι ο Άνθρωπος του Βιτρούβιο αφορούσε αυτούς ακριβώς τους κανόνες, θα κατέληγε στην πυρά», παρατηρεί ο Κόνκας.

Το σχέδιο, διαστάσεων 35Χ26 εκατ., φιλοτεχνήθηκε το 1490 και βασίστηκε στα κείμενα του Ρωμαίου αρχιτέκτοντα Βιτρούβιου, που έζησε τον 10ο αιώνα π.Χ. Ο Βιτρούβιος υποστήριζε πως εάν η ανθρώπινη μορφή μπορούσε να χωρέσει ταυτόχρονα σε έναν κύκλο κι ένα τετράγωνο τότε έχουμε την ιδανική διάσταση ή τη Χρυσή Τομή.


Το διάσημο σχέδιο βρέθηκε πάλι στην επικαιρότητα πρόσφατα λόγω της διαμάχης που είχε ξεσπάσει μεταξύ Γαλλίας και Ιταλίας σχετικά με τη μεταφορά του από τη Βενετία, όπου φυλάσσεται, στο Μουσείο του Λούβρου, όπου διοργανώνεται μεγάλη αναδρομική έκθεση για τα 500 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου δασκάλου της Αναγεννησιακής Τέχνης.


naftemporiki

Επόμενο Προηγούμενο
 

Social Media - Thessaloniki
Θεσσαλονίκη: Δωρεάν ξεναγήσεις στα αξιοθέατα για την τόνωση της τουριστικής αγοράς

Θεσσαλονίκη: Δωρεάν ξεναγήσεις στα αξιοθέατα για την τόνωση της τουριστικής αγοράς

10:01 8/7/2020

από το ΕΕΘ

Ο καιρός σήμερα

Ο καιρός σήμερα

09:53 8/7/2020

πρόγνωση ΕΜΥ

Κύκλωμα εκβιαστών: Αρνήθηκε τις κατηγορίες ο 35 χρονος φερόμενος ως αρχηγός

Κύκλωμα εκβιαστών: Αρνήθηκε τις κατηγορίες ο 35 χρονος φερόμενος ως αρχηγός

23:29 7/7/2020

δεν κατάφερε να πείσει τις αρχές

Οι ΗΠΑ αποχώρησαν επισήμως από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας

Οι ΗΠΑ αποχώρησαν επισήμως από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας

23:26 7/7/2020

γερουσιαστής Ρόμπερτ Μενέντεζ

Αρπαγή 10χρονης: Να της προσφέρω ήθελα, λέει η 33χρονη

Αρπαγή 10χρονης: Να της προσφέρω ήθελα, λέει η 33χρονη

23:11 7/7/2020

βιντεο

Καρπούζια μεγαλώνουν με... κλασική μουσική στο Νέο Αγιονέρι Κιλκίς

Καρπούζια μεγαλώνουν με... κλασική μουσική στο Νέο Αγιονέρι Κιλκίς

22:42 7/7/2020

ωριμάζουν με Μότσαρτ και Μπετόβεν

Θεσσαλονίκη: Πρόστιμο σε καφετέρια για μη χρήση μάσκας από το προσωπικό

Θεσσαλονίκη: Πρόστιμο σε καφετέρια για μη χρήση μάσκας από το προσωπικό

22:39 7/7/2020

Εθνική Αρχή Διαφάνειας

Καλαμαριά: Η 10χρονη Μαίρη Μπουρνάζου κέρδισε το πρώτο βραβείο σε διεθνή διαγωνισμό ποίησης

Καλαμαριά: Η 10χρονη Μαίρη Μπουρνάζου κέρδισε το πρώτο βραβείο σε διεθνή διαγωνισμό ποίησης

22:26 7/7/2020

«Tears of war»

Κορονοϊός: 27 νέα κρούσματα - 1 νέος θάνατος (πίνακες)

Κορονοϊός: 27 νέα κρούσματα - 1 νέος θάνατος (πίνακες)

22:02 7/7/2020

Aυτά είναι τα νέα στοιχεία

Γυναίκα «μαϊμού» γιατρός καταδικάστηκε σε φυλάκιση

Γυναίκα «μαϊμού» γιατρός καταδικάστηκε σε φυλάκιση

18:07 7/7/2020

Τριμελές Πλημμελειοδικείο Καβάλας

Κλασικά Έπιπλα